اشتباه‌استراتژیک دولت‌ها درخصوص اجرای‌قانون امر به معروف و نهی‌از منکر

به گزارش طلوع یزد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه استان یزد، این روزها بحث امر به معروف و نهی از منکر داغ شده است؛ در همین زمینه طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تیرماه سال ۹۳ از سوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و کلیات آن در ۱۶ مهر همان سال در صحن بهارستان به تصویب رسید. این طرح بعد از چند بار رفت‌وبرگشت بین شورای نگهبان و مجلس در تاریخ ۲ اردیبهشت‌ماه امسال تأیید و به قانون تبدیل شد.

اما با امتناع دولت در ابلاغ، این قانون توسط رئیس مجلس ابلاغ و لازم اجرا شد، با ابلاغ این قانون از سوی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور، حجت الاسلام و المسلمین روحانی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار توقف اجرای این قانون برای بررسی ایرادهای مدنظر دولت شده است، رئیس‌جمهور از نظر اجرا یک مشکلاتی به نظرشان رسیده است و به همین دلیل نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری می نویسد و معظم له نیز نامه را به هیئت حل اختلاف قوا که فعلاً در سیستم قانون موظف به بررسی موارد اختلافی بین قوای سه‌گانه است، ارجاع می دهند و در نهایت در روزهای آتی نتیجه بررسی این هیات مورد ابلاغ قرار می گیرد.

در همین خصوص خبرنگار حوزه از یزد گفتگویی را با حاج سید محمد کاظم مدرسی امام جمعه بخش مرکزی یزد و مدیر مدرسه علمیه مصلی و قائم مقام شورای اداری حوزه علمیه استان یزد درخصوص ضرورت اجرای امربه معروف در جامعه انجام داده است، که در ادامه آورده می شود.

 

*امربه معروف و نهی از منکر مقدمه اجرای احکام دیگر در جامعه است/ امر به معروف و نهی از منکر؛ ملاک برتری یک امت از نظر قرآن

خبرنگار حوزه: ضرورت اجرای امر به معروف ونهی از منکر در جامعه چیست؟
همانطور که همه ما می دانیم جامعه نیاز به یک پالایش جدی دارد، پالایش جدی در یک جامعه هم باید بر اساس سازوکارهای اساسی در یک جامعه صورت گیرد چون هر جامعه ای اگر بخواهد به پایش دست یابد حتما باید پالایش شود.ما در تکوین هم این پالایش را می بینیم و اگر پالایش نباشد پایش هم نیست و حرکت نتیجه بخشی را در تکوین نمی بینیم در عالم تکوین و عالم اجتماعیات هم این موضوع وجو دارد و روایات هم به مسئله امر به معروف و نهی از منکر تصریح دارد که اگر بخواهید شما حکمی از احکام الهی را در جامعه اجرا کنید چاره ای ندارید جز اینکه ابتدا بیاید امر به معروف و نهی از منکر را جنبه اجرایی و عملی به آن بدهید و بعد انتظار داشته باشید احکام دیگر در جامعه اجرا شود.
طبعا بهترین امت شدن که قرآن هم گفته امت اسلامی بهترین امت است با شعار محقق نمی شود بلکه با ملاک های خودقرآن محقق می شود و اگر قرآن می گوید:«کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ شما بهترین امتی هستید از میان مردم پدید آمده، که امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به خدا ایمان دارید»، بلافاصله در این آیه بیان می شود وجه مقدم شدن و برتر بودن شما این است که امر به معروف و نهی از منکر می کنید.
* اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیازمند امکانات و سازوکار
اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید با امکانات و سازوکار خود انجام شود، همچنان که در فقه به آن اشاره شده است و این شدنی نیست مگر با امکاناتی که در اختیار متمکمین به معنای واقعی کلمه است وگرنه اگر این امکانات نباشد مثل زمان قبل از انقلاب اسلامی، حتی بحث امربه معروف و نهی از منکر از دیگاه متخصصین بحث بی فایده و بی تناسبی است.
* امکانات دولت در اختیار امربه معروف و نهی از منکر نیست

خبرنگار حوزه: با توجه به تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان منکر وظیفه دولت چیست؟
این قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر خیلی اشباع کننده و جامع و تامین کننده مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیست ودر عین حال همین قانونی که وجود دارد با توجه به آمد و شدهایی که انجام شده است کار را به دست متمکمین واقعی نداده است  یعنی عمده مخاطبین آن بسیجیان هستند، درحالیکه دولت باید سرمایه گذاری کلان کند و در این زمینه کمتر سرمایه گذاری ای از سوی دولت را می بینیم و آنچه امروز به عنوان نیروی اجرایی و قوه مجریه در اختیار دولت می بینیم این امکانات در اختیار امربه معروف و نهی از منکر قرار نگرفته است.

خبرنگار حوزه: این به معنی است که سرمایه گذاری لازم به منظور تربیت نیروی انسانی که اقدام به امربه معروف و نهی از منکر در جامعه کند صورت نگرفته است؟ 
سرمایه گذاری صورت گرفته اما تنها سرمایه گذاری کافی نیست و ما تمکن های بالا می خواهیم و نیازمندی های زیادی در این زمینه احتایج داریم که بیشتر این نیازمندی ها و امکانات در اختیار دولت است.
* قوه قهریه جدی تر در صحنه های امربه معروف و نهی از منکر حضور یابد

خبرنگار حوزه: می شود در این زمینه موردی تر اشاره کنید؟
برای مثال قوه قهریه که در اختیار دولت است که در قالب نیروی انتظامی نمایان می شود و عملا باید به صورت جدی تر در صحنه های امربه معروف و نهی از منکر حضور یابند و قانون از این جهت فراگیر نیست.
* تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در پرتو فشارهای دلسوزان نظام/ حداقل ها در این قانون در نظر گرفته شده

خبرنگار حوزه: آیا این قانونی که در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است را نقطه عطفی در بحث اجرای امربه معروقف و نهی از منکر در جامعه دانست؟
این قانون در پرتو فشارهایی بوده است که از طرف دلسوزان نظام صورت گرفته است و این حداقلی بوده است که برای دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است و ما به خاطر این کار از مسئولین امر که همت در تصویب این قانون کرده اند تقدیر و تشکر می کنیم اما اعتراض ما این است که چرا برای امر به معروف و نهی از منکری که می خواهد ایجاد حس مسئولیت مشترک کند حداقل ها باید در نظر گرفته شوئد.
* نبود ضمانت اجرایی عامل شکست  امربه معروف و نهی از منکر در استان یزد/ راهکار

خبرنگار حوزه: روند اجرای امر به معروف و نهی از منکر در استان یزد رضایت بخش است؟
تا به حال در باب اجرای امر به معروف و نهی از منکر استعدادهای اجرای نداشته ایم و در استان یزد یک ستاد احیا داشته ایم که این ستاد با حضور یکی یا دو نیرو در استان و با دلسوزی چند تن از مسئولین درست است کارایی انجام گرفته اما کارایی چندانی نداشتند و می توان گفت امربه معروف و نهی از منکر در جامعه روند اجرایی موفقی را به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی نداشته است.
خبرنگار حوزه: راهکار شما برای تحقق این امر چیست؟
به نظر بنده مطالبات عمومی مردم در این زمینه باید افزایش یابد و نگاه مسئولین نسبت به این دو فرضه جدی تر شود و…
* وظیفه روحانیون در اجرای امربه معروف و نهی از منکر در جامعه

خبرنگار حوزه: روحانیون به صورت خاص در این زمینه چه وظیفه ای دارند ؟
روحانیون هم وظیفه تبلیغ جریان امر به معروف و نهی از منکر را دارند و هم مسئولین بیان پاره ای از منکرات مشهود را در جامعه را برعهده دارند، و روحانیون در کنار اجرای امربه معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه عمومی در جامعه، هم اصل و ضرورت آن باید برای مردم تبیین شود، هم معروف ها و منکرهای شناخته شده ی بیٌن را برای مردم روشن کنند و هم توجه  مردم نسبت به ترک امربه معروف و نهی از منکر در جامعه و عواقبی که ترک این فریضه الهی برای جامعه دارد و در کنار آن خود در میدان عمل و اجرا حضور فیزیکی داشته باشند.
* اشتباه استراتژیک دولت ها در خصوص عدم اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر

خبرنگار حوزه: علت امتناع دولت ها از اجرای امر به معروف و نهی از منکر طی بیش از سه دهه از انقلاب چه بوده است؟
به نظر می رسد دولتمردان در هر دوره ای با توجه به نیازمندی هایشان به افکار عمومی احساس می کنند که اگر بخواهند امربه معروف و نهی از منکر را در جامعه اجرایی کنند افکار عمومی خیلی با آن ها همکاری نخواهند داشت در حالیکه ما معتقدیم اگر مرٌ اسلام اجرا شود با توجه به زیبایی هایی که در قوانین دین وجود دارد نگرانی هایی در این بعد هم نباید داشت.

* وظیفه در قبال روزه خواری ها در جامعه

خبرنگار حوزه: وظیفه مسئولین و سازمان ها نسبت به روزه خواری های علنی که بعضاً در جامعه مشاهده می شود چیست؟
هم باید مسائل حرمتی ماه مبارک رمضان برای مردم از طریق رسانه ها، روحانیون و دستگاه هاتبلیغاتی و.. تبیین شود  و هم بستر های هتک حرمت به ماه مبارک رمضان در جامعه از سوی نهادها و سازمان ها کنترل شود مثل نظارت ویژه اماکن بر اغذیه فروشی ها و اماکن عرضه غذا که به صورت شیفتی انجام وظیفه می کنند و هم نیروی انتظامی باید در این زمینه برخوردهای جدی تری داشته باشد و دستگاه قضایی باید قوانین مبین خود را برای مردم یادآوری کند.
خبرنگار حوزه: به نظر شما فرهنگ سازی بهتر از برخورد با روزه خواران نیست؟
درست است و باید از ابتدا فرهنگ سازی صورت گیرد چون جایگاه ارزش تصمیم و تعبد در برابر فرمان حق روشن شود و آنگاه اگر کسانی هستند که تمرد از قانون و شرع را دارند برخورد شود با آن ها.
* تشکر از دلسوزانی که دردمندی خود را در رابطه با هتک حرمت علنی به ماه مبارک رمضان اعلام کرده اند

خبرنگار حوزه: نکته پایانی ای در این زمینه دارید بفرمایید؟
تشکر می کنیم از همه آقایان و دلسوزان مومن و متدینان در این ماه که با نوئشتن نامه به علما احساس دردمندی خود را در رابطه با هتک حرمت علنی به ساحت مقدس ماه مبارک رمضان اعلام کرده اند ان شاء الله که بتوانیم همراه با آن ها ابراز همدردی خود را به مسئولین ذیربط هم برسانیم.