نمایشگر دسته ای مطالب نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

آیت الله مدرسی: وظیفه ما در عصر حاضر ادای دین به مظلومیت بقیع است. (۹۹/۰۳/۱۱)

آیت الله مدرسی، اظهار کردند: بقیع از لحاظ لغوی به مکانی وسیع که در آن درختانی با ریشه‌های قوی بوده است، گفته می‌شود البته در این مکان درختانی با ریشه‌های قوی به نام غرقد وجود داشته که از این بعد بقیع را بقیع الغرقد می‌نامند.

آیت الله مدرسی افزودند: برخی بقیع را از بقعه گرفته‌اند چراکه قبور این قبرستان دارای بقعه بوده است. بقیع مقدس‌ترین قبرستان و مزار بعد از مدفن رسول خدا(ص) در مدینه است. سمهودی نیز می‌گوید حدود ۱۰ هزار صحابی در مدینه از دنیا رفتند که اکثر آن‌ها در بقیع دفن شدند. اولین کسی که از انصار در آنجا دفن شد اسعد بن زراره بود و اولین کسی که از مهاجرین در آنجا دفن شد نیز عثمان بن مضعون بدر سال دوم هجرت بود.

این استاد حوزه علمیه گفت: البته تا قبل از آن محل دفن بنی‌سالم و بنی‌هضام هم بوده و مقبره‌های عمومی مدینه در آنجا واقع بوده است.در سال دهم هجرت ابراهیم پسر پیامبر(ص) به امر پیامبر در این قبرستان دفن شد. پیامبر گرامی اسلام در این مکان تردد فراوانی داشتند و فضائلی را هم برای بقیع ذکر فرمودند.

ایشان ادامه دادند: از این مقبره حدود هفتاد هزار نفر بدون حساب وارد بهشت می‌شوند که چهره‌های آن‌ها مثل ماه شب چهارده است.گاهی شب‌ها و گاهی روزها پیامبر در بقیع حاضر می‌شدند و می‌فرمودند: من ماموریت دارم تا برای اموات در بقیع دعا کنم.

آیت الله مدرسی افزودند: از دیدگاه امامان معصوم(ع) هم بقیع جایگاه رفیعی دارد. محل استجابت دعاست و محل راز و نیاز و دعاهای امام سجاد است و محل بروز و ظهور برخی از کرامت‌ها از سوی امامان معصوم نیز ذکر می‌شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفتند: در بقیع مقبره‌های خانوادگی وجود دارد مثل مقبره عمه‌های پیامبر(ص)، آتکه و صفیه؛ مقبره زوجات نبی، مقبره دختران پیامبر(ص)، اما محل دفن چهار امام معصوم(ع) و مظلوم در منزل عقیله بن ابی طالب بوده و رسم سابق بر این بوده است که بزرگان و اعیان را در خانه‌های شخصی دفن می‌کردند و به نظر می‌رسد خانه‌های مدینه نیز متصل به بقیع بوده است.

این کارشناس مذهبی افزود: از این جهت بعید نیست که حضرت زهرا (س) نیز در خانه خودشان دفن شده‌اند، اما چرا و به چه دلیل بقیع مورد تهاجم و این چنین مظلوم واقع شد این است که یکی از آفت‌های بزرگ در هر مذهب و آئین عبارت است از کج‌فهمی‌ها، تندروی‌ها و برداشت‌های غلط و انحرافی و قرائت‌های خود ساخته‌ای که معمولاً در مقاطع مختلف از میان پیروان این مذاهب و ادیان آشکار می‌شود مثل خوارج در صدر اسلام که وهابیون از مصادیق روشن خوارج دنیای معاصر هستند چون وجوه مشترکی بین آن‌ها دیده می‌شود از جمله عبادت آن‌ها به صورت افراطی است.

ایشان ادامه دادند: نقطه مشترک بین آنها، غرور و تکبری است که در مقابل مسلمانان دارند و کسانی که به مکه و مدینه مشرف شده‌اند، این معنا را درک می‌کنند. آن‌ها دچار یک غرور خاصی هستند که در پرتو این، عبادت‌های قشری و جامد به وجود می‌آید. تکفیر مسلمان‌ها نقطه مشترک دیگر است. هم خوارج مسلمان‌ها را تکفیر می‌کردند هم وهابیون افراطی؛ آنچه مسلم است این که ما امروز وظیفه داریم نسبت به مظلومیت بقیع و ائمه مدفون و معصوم در بقیع حساسیت داشته باشیم و دین خودمان را نسبت به این مسئله مهم ادا کنیم.

 

لینک خبرگزاری ایکنا