جامعیّت اسلام

جامعيّت اسلام
آرى، از امتيازات اسلام آن است كه اقتصاد آن با اخلاق و عاطفه آميخته است، همان‏گونه كه سياست و ديانت آن به هم آميخته است. نمازجمعه با اين كه يك عمل عبادى است، يك مانور سياسى هم هست. اسلام حتّى در جهاد، به مسائل عاطفى، اخلاقى، اجتماعى و سياسى نيز توجّه دقيق دارد.
اين على بن‏ ابيطالب‏ عليه السلام است كه در بحبوحه جنگ به خورشيد نگاه مى‏ كند تا مبادا نماز اوّل وقتش از دست برود! و فرزندش امام حسين‏ عليه السلام ظهر عاشورا در برابر سيل تير دشمن، نه تنها نماز واجب مى‏ خواند، بلكه به مستحبات نماز نيز از قبيل اذان، اقامه، جماعت، اوّل وقت و… توجّه كامل دارد. و باز مى‏بينيم همين علىّ بن ‏ابيطالب ‏عليهم ا السلام در وسط جنگ، وقتى يارانش آب را در ظرفى تَركدار براى او مى‏ آورند، مى ‏فرمايد: آشاميدن آب از ظرف ترك‏دار مكروه است. (چه بسا ذرّات آلوده‏ اى كه لابه ‏لاى آن ترك باشد و آب را غيربهداشتى كند).
باز مى‏بينيم در وسط جنگ بعضى از حضرتش مى‏ پرسند: نظر شما درباره فلانى و فلانى چيست؟ حضرت مى‏بيند پاسخ اين سئوال سبب فتنه و تفرقه مى‏ شود، سؤال‏ كننده را توبيخ مى‏كند و اجازه نمى ‏دهد امّتى كه به وحدت كلمه نياز دارند دست خوش تفرقه شوند، و باز مى‏بينيم به هنگام جنگ، شخصى از على‏ عليه السلام معناى توحيد را مى ‏پرسد و رزمندگان از سؤال او ناراحت مى‏شوند، حضرت مى ‏فرمايد: جنگ ما براى توحيد است و سپس توحيد را براى او معنا مى ‏كند.
به رزمندگان دستور مى‏ دهد آب آشاميدنى دشمن را مسموم نكنيد، درختانشان را قطع و به فراريان تيراندازى نكنيد، به زنان و كودكان و سالمندان كارى نداشته باشيد. در كجاى دنيا سراغ داريد كه جنگ، سياست، عبادت و اقتصاد اينگونه با مسائل اعتقادى، اجتماعى، اخلاقى، بهداشتى و عاطفى آميخته باشد.
در نظام اسلامى رابطه ميان مردم و رهبر الهى رابطه صلوات و درود است. به مردم فرمان مى‏دهد كه به پيامبرشان درود فرستند: «يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»(4) و به پيامبر نيز دستور مى‏دهد به پرداخت‏ كنندگان زكات صلوات و درود فرستد: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ»(5)
در اسلام، روزهايى عيد ناميده شده است كه ضمن شادى و تبريك، رسيدگى به محرومان از طريق تقسيم گوشت قربانى در عيد قربان و سير كردن شكم گرسنگان در عيد فطر از طريق زكات فطرة مورد توجّه است. جامعيّت اسلام تا آنجاست كه حتّى خوردن و آشاميدن، هدفمند طرّاحى شده است؛ در كنار جمله «كلوا» كه فرمانِ خوردن است، يكجا مى ‏فرمايد: «كلوا…و لاتسرفوا»(6) در خوردن زياده‏ روى نكنيد.
يكجا مى ‏فرمايد: «كلوا… و اشكروا»(7) به خاطر خوردن از خداوند تشكّر كنيد.
يكجا مى ‏فرمايد: «كلوا… و اعملوا صالحاً»(8) با قدرتى كه از غذاخوردن بدست مى‏ آوريد كار نيك انجام دهيد.
يكجا مى‏ گويد: «كلوا…. و لاتطغوا فيه»(9) از قدرتى كه به وسيله غذا بدست آورده‏ ايد طغيان نكنيد.
يكجا مى‏ فرمايد: «كلوا… و آتوا حقّه»(10) بخوريد و حقّ آن را اداء كنيد.
و يكجا مى‏فرمايد: «فكلوا… اطعموا»(11) بخوريد و به ديگران نيز اطعام كنيد.
حتّى آنجا كه به زنبور عسل الهام مى‏كند شيره گل را بمك، دستور مى‏دهد كه عسل بساز، بنابراين اسلام، دين خوردن و خوابيدن نيست، بلكه خوردن و خوراندن و كار نيك انجام دادن و طغيان و زياده‏ روى نكردن است، همه با هم در نظر گرفته شده است. در كدام مكتب به اين جامعيّت توجّه شده است.
به هر حال دنيا ماليات مى‏ گيرد و اسلام نيز خمس و زكات مى‏ گيرد، امّا شما در اين كتاب به نكات و لطائفى برخورد خواهيد كرد كه نشان مى‏ دهد حساب ماليات‏هاى اسلامى از حساب انواع ماليات‏ هايى كه در دنيا گرفته مى‏شود و قوانين آن بافته و ساخته فكر بشرى است جداست. در قوانين اسلامى به تمام ابعاد توجّه شده است؛
از چه چيزى خمس و زكات گرفته شود؟
چه مقدار از سرمايه مشمول خمس و زكات شود؟
چگونه گرفته و چگونه پرداخت و چگونه مصرف شود؟
محاسبه اموال با چه كسى باشد، گيرنده يا پرداخت ‏كننده؟
پرداخت كننده با چه انگيزه و هدفى بپردازد و گيرنده چه ويژگيهائى داشته باشد؟
چگونه مردم را به پرداخت خمس و زكات علاقه مند كنيم؟
مسؤلين جمع‏ آورى چه افرادى باشند و چگونه به سراغ مردم بروند. در كجا گردآورى شود و شرائط خزانه‏ دار بيت المال چه باشد، با افرادى كه سوءاستفاده مى‏كنند، چگونه برخورد شود و دَه‏ها مورد ديگر كه اگر ميان ماليات‏هائى كه در دنيا گرفته مى ‏شود با خمس و زكات مقايسه شود، معجزه بودن مقرّرات اسلامى روشن مى ‏شود، همان گونه كه اگر مقايسه‏ اى ميان اذان و ناقوس كليسا شود، مشخّص مى‏گردد كه جملات اذان موزون، پرمحتوى‏، هدفمند و انگيزه‏ آور، ولى در صداى ناقوس، چيزى مفهوم نيست. اگر مقايسه‏ اى ميان نماز اسلام با عبادات ساير اديان شود، اگر مقايسه‏ اى ميان جهاد اسلامى و جنگهاى دنيا شود، اگر مقايسه‏ اى ميان كنگره بين ‏المللى حج با ساير اجتماعات شود و اگر مقايسه‏ اى ميان نظام خانواده در اسلام با نظام خانواده در دنيا شود، جلوه اسلام بيشتر روشن خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا