زندگینامه آیت الله سید محمد کاظم مدرسی

 

زندگینامه آیت الله سید محمد کاظم مدرسی دامت برکاته به قلم خودشان

اینجانب سید محمد کاظم مدرس مصلی فرزند مرحوم آیت الله حاج سید محمد مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد که از سال 1377 تاکنون در منطقه‌ی حومه شرقی یزد به امامت جمعه اشتغال داشته و پیوسته در همین منطقه به انجام وظایف و مسئولیت‌های خطیر امامت مشغول بودم.

در یزد مسئولیتی جز تدریس و تحقیق و تألیف و مشاوره فرهنگی در صدا و سیما و ادارات و آموزش و پرورش و بیان مطالب کارشناسی در زمینه‌های اخلاق، عقاید و احکام  در صدا و سیمای مرکز یزد نداشتم؛ البته در این رابطه با عضویت در شوراهای فرهنگی استان از قبیل شورای فرهنگ عمومی یزد، عضویت در ستاد اعتلای امور دینی آموزش و پرورش استان یزد و نیز مدد و همیاری با ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر به انجام وظیفه پرداخته‌ام.

اینجانب مورد اعتمادمراجع عظام تقلید بوده و اجازاتی(علمی، حسبیه ای، وجوهاتی و روایی) از سوی ایشان در دوره های مختلف برای بنده صادر گردیده است.

مراحل تحصیل و معرفی اساتید:

از سال 1355 شمسی که وارد حوزه علمیه قم-از آغاز تحصیل طلبگی- شدم و پس از گذراندن سیکل، در مدرسه رسالت قم به فراگیری علوم مقدماتی حوزه علمیه مشغول شدم و تا سال 1376 در قم به امر تحصیل و تدریس و تحقیق و تألیف مشغول بودم.

اساتید عمده من در سطح و خارج عبارت‌اند از حضرات آیات: مصباح یزدی، محمد یزدی، مرحوم ستوده، اعتمادی، مرحوم آشیخ علیپناه اشتهاردی، مرحوم فاضل لنکرانی، وحید خراسانی،  مرحوم میرزا جواد تبریزی، آقا موسی زنجانی، جعفر سبحانی و مرحوم حسینعلی منتظری

سوابق مبارزاتی قبل و بعد از انقلاب:

چون اینجانب در فروردین 1341 متولد شدم در دوران انقلاب نوجوانی تازه به سن تکلیف رسیده بودم که در پاره‌ای از تظاهرات‌ها شرکت می‌کردم؛ به یادم می‌آید که در تظاهرات روز 19 دی 1356 به همراه طلاب و مردم در قم بودم که مورد هجوم نیروهای کلانتری چهارراه شهدا قرار گرفتیم و در این تظاهرات، خسارت‌های متعددی را تحمل نمودم و از از آنجا که مرحوم پدرمان از وکلای مورد اعتماد امام خمینی رحمت الله علیه بودند ما نیز در مسیر انقلاب قرار داشته و عاشقانه در صحنه‌های نشر مبانی و کلمات امام خمینی رحمت الله علیه و انقلابیون حرکت می‌کردیم.

خوشبختانه در دوران دفاع مقدس توفیق حضور هشت ماهه را داشته‌ام. و قبل از آغاز جنگ تحمیلی نیز در مناطق آشوب‌زده جهت انجام مسئولیت‌های دینی حضور داشتم.

سیر مطالعات و تحقیقات و آثار منتشره:

در قم و حوزه علمیه مقدسه توفیق مطالعات گسترده‌ای در بحث امامت و تاریخ و سیره حضرات معصومین علیهم السلام را داشتم.

و مسئولیت دو گروه تحقیقاتی و پژوهشی را در دو محل به نام‌های مرکز تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامی و مؤسسه امام صادق علیه السلام به عهده‌ام گذاشته بودند که گروه اول بالغ بر پنجاه نفر بودند و دست‌آورد آن بانک اطلاعاتی گسترده‌ایی پیرامون ابعاد و زوایای امامت در فرهنگ اسلامی بود؛ و گروه دوم حدودا ده نفر، که دست آورد آن تدوین و تألیف کتاب “موسوعة طبقات الفقهاء” در پانزده جلد و زیر نظر آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته بود.

اما افزون بر مقالات منتشره در جرایدی چون: مجله تخصصی کلام اسلامی، روزنامه جمهوری اسلامی، و روز نامه های محلی استان یزد آثار و تألیفاتی نیز تاکنون داشته‌ام که بعضا عبارت است از:

نسل نور، مفاخر یزد، دانشنامه ائمه جمعه، شکوه سیادت، تکمیل و تحقیق کتاب “اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال”

گزیده ای از تصاویر حضور معظم له در جبهه های دوران دفاع مقدس

دکمه بازگشت به بالا